یادداشت برداری در موبایل بهتر است یا دفترچه یادداشت؟

یادداشت برداری در موبایل یکی از امکانات بسیار محبوبی است که گوشی های موبایل هوشمند در اختیار مصرف کنندگان می گذارند. پیشرفت تکنولوژی بویژه پیشرفت لوازم و ابزار الکترونیکی تاثیر بسیار زیادی در زندگی انسان امروز داشته است. همه گیر شدن استفاده از ابزار الکترونیکی به همراه بهینه سازی آن ها برای استفاده راحت تر باعث شده تا تلفن همراه یکی از پرکاربرد ترین وسایل مصرفی باشد.

این وسیله در ابتدا جایگزین تلفن های سیمی شد و بیشتر تلفن های عمومی را بازنشسته کرد. سپس با امکان ذخیره شماره تلفن و اطلاعات شخصی مخاطبان، دفترچه های تلفن که زمانی از پرکاربردترین ابزار ها بودند را به فراموشی سپرد. به همین دلیل توسعه موبایل ها را می توان باعث تغییر در سبک زندگی روزمره انسان ها دانست. در این نوشته به بررسی یادداشت برداری در موبایل ها و مقایسه آن با شیوه سنتی یادداشت می پردازیم.

یادداشت برداری به شیوه سنتی

از گذشته تا به حال، انسان ها برای یادآوری، اولویت بندی، برنامه ریزی و یادگیری مطالبی را روی کاغذ و دفتر یادداشت می کردند. نوشتن کارهای روزمره برای تاکید بر آن ها و نشان دادن اهمیت آنها به علاوه برنامه ریزی برای انجام کارها یکی از نمونه های پر اهمیت یادداشت برداری است. البته که همیشه یادداشت برداری برای انجام امور مهم و برنامه ریزی نیست؛ گاهی اوقات ثبت وقایع و اتفاقات مانند خاطره هایی که می خواهیم بعدها به یاد بیاوریم نیازمند نوشته شدن در دفترچه ها هستند. پس یادداشت برداری جز جدا نشدنی از افراد برای یادآوری و برنامه ریزی است.

انتخاب دفترچه یادداشت

در شیوه سنتی به طور معمول یادداشت بر روی یک دفترچه کاغذی صورت می گیرد. انتخاب دفترچه یادداشت مناسب یکی از فراید های مهم به شمار می آید. نیاز شما در یادداشت برداری، مهمترین ویژگی ای است که باید در انتخاب دفترچه یادداشت به آن توجه شود. به طور مثال اگر شما برای برنامه ریزی و یادآوری امور روزمره می خواهید دفترچه یادداشت تهیه کنید، باید محصولی را تهیه کنید که به راحتی قابل حمل باشد و ابعاد آن برای نگهداری در کیف دستی مناسب باشد. یا اگر برای ثبت خاطرات نیاز به دفترچه دارید بهتر است از انواع فانتزی آن استفاده کنید.

یادداشت برداری در موبایل

گوشی های موبایل فقط یک ابزار برای گرفتن تماس و برقراری ارتباط نیستند. امکانات نرام افزاری و سخت افزاری گوشی های هوشمند بسیاری از فعالیت هایی که به طور سنتی انجام می شدند را تغییر داده است. عکاسی ، بازی های دیجیتالی، چک کردن ایمیل و از این قبیل کارها همگی با گوشی های موبایل هوشمند هم صورت می گیرد. کاربرد این وسیله آنقدر زیاد است که باید موبایل ها را همراه ترین دوست انسان ها دانست.

علاوه بر همه این کارها، وقتی امکان نوشتن (تایپ کردن) در موبایل ها فراهم است، به صورت خود به خود امکان یادداشت برداری در موبایل هم فراهم است. به طوریکه یکی از نرم افزار های پیشفرض در تمامی سیستم عامل ها و برند های گوشی موبایل، نرم افزار های یادداشت برداری (Note) است.

در نرم افزار های یادداشت برداری در موبایل های هوشمند می شود هر آنچه که به صورت متداول روی کاغذ ثبت می شد را نوشت. این نرم افزار ها به جز امکان نوشتن متن، امکانات بسیار کاربردی تری را در اختیار کاربر قرار می دهند. از جمله این امکانات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان دسته بندی و پوشه بندی نوشته ها
  • امکان انتخاب عنوان و زیر عنوان
  • اضافه کردن تصویر، صوت و هر رسانه دیگری
  • ضمیمه کردن نوشته ها با فرمت های مختلف PDF، ورد و غیره
  • قراردادن لینک در بین نوشته ها
  • اشتراک گذاری یادداشت ها با دیگران
  • خروجی گرفتن از یادداشت ها با فرمت PDF
  • و … .

تمام این ویژگی ها و امکانات، استفاده از موبایل را برای یادداشت برداری به یک گزینه بسیار کارآمد تبدیل کرده است. یکی از بهترین نرم افزارهای یادداشت برداری و ذخیره نوشته ها نرم افزار Microsoft One Note است که برای تمامی پلتفرم های موبایل و رایانه های شخصی در دسترس است.

مقایسه یادداشت برداری در موبایل و یادداشت در دفترچه

با اینکه موبایل امکانات بسیار بیشتری را نسبت به یک دفترچه یادداشت کاغذی در اختیار مصرف کننده می گذارد، اما نمی توان از مشکلاتی که دارد چشم پوشی کرد. در کل هم استفاده از موبایل و هم استفاده از دفترچه یادداشت برای ثبت نوشته ها، مزایا و معایبی را به همراه دارد.

گوشی موبایل هر شخص همیشه در دسترس او است. اگر نگوییم که گوشی های موبایل به صاحبان خود چسبیده اند، فاصله کمی از آن ها دارند. برای همین می توان مطمئن شد که یادداشت های روزانه در موبایل، اکثر اوقات در دسترس قرار دارند. درحالیکه دفترچه یادداشت ها را همیشه نمی توان حمل کرد و با توجه به جنس ساخت آنها نگهداری از آنها نسبت به تلفن همراه کمی دشوار تر است.

از طرفی امنیت نگهداری یادداشت ها در گوشی موبایل با دفترچه های یادداشت قابل مقایسه نیست. استفاده از قبل های عددی، حروفی و امکاناتی مانند اثر انگشت و اسکن چشم به شدت امنیت نگهداری اطلاعات از جمله یادداشت ها را در موبایل ها افزایش داده اند.

اما از این نکته نباید گذشت که نوشتن با قلم کاغذ و حس کردن خودکار و کاغذ برای یادداشت برداری با تایپ کردن با یک صفحه کلید مجازی در موبایل قابل مقایسه نیست. از طرفی در انتخاب دفترچه یادداشت دست شما باز است و می توانید با سلیقه خود هر طرحی را خریداری کنید و اگر از دفترچه قدیمی خود خسته شدید آن را عوض کنید. امکانی که در موبایل بسیار پر هزینه تلقی می شود.

از طرفی کشیدن اشکال مختلف هندسی و هنری بر اساس آنچه در ذهن دارید در موبایل های هوشمند معمولی تقریبا غیرممکن بنظر می رسد. همچنین اگر به دنبال نوشتن مطالبی هستید که باید به سرعت آنها را بنویسید، قطعا استفاده از دفترچه یادداشت و خودکار انتخاب بهتری نسبت به موبایل و یک صفحه کلید مجازی کوچک و بد قلق است.

در نهایت، کدام را انتخاب کنیم؟

انتخاب اینکه یادداشت های روزانه یا برنامه ریزی ها و ثبت وقایع را به چه شکلی بنویسید به خودتان بستگی دارد. بهترین روشی که پیشنهاد می شود، استفاده ترکیبی از دفترچه یادداشت و نرم افزار یادداشت برداری در موبایل است. شما می توانید یادداشت های موردی و آن دسته از مواردی را که همیشه به آن ها نیاز پیدا خواهید کرد یا یادداشت هایی که نیاز به امنیت در نگهداری دارند را در موبایل خود بنویسید؛ در عین حال ثبت وقایع و نوشته هایی را که نیاز به تحلیل دارند را در دفترچه یاددشت بنویسید.

لینک کوتاه مقاله : https://marook.ir/mag/?p=27902
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. پریسا می گوید

    این روزا راحت میشه برای گوشی ها قلم تهیه کرد ‌که روی تمام گوشی های جدید کار میکنن و در نتیجه هر شکل هندسی رو کشید، یادداشت دستی داشت روی جزوه و کتاب، و از انواع نوشت ابزارها مثل هایلایتر ها استفاده کرد بدون هزینه و بی پایان. این کارها رو روی لپ تاپ هم میشه انجام داد.

    به نظرم مشکلی که گوشی و لپ تاپ دارن خستگی چشم هست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.