قهرمانانی بر فراز آتش- یاد بود شهدای آتش نشان

روز ۳۰ دی ماه سال ۹۵ بود که طبقه دهم ساختمان پلاسکو، دچار حریق شد. آتشی که د ساعت ۷ و ۵۸ دقیقه آغاز شده بود و در زمانی اندک طبقات بالایی ساختمان را فرا بگیرد. نهایتا این آتش ساعت ۱۱ و ۳۳ دقیقه سبب ریزش کامل ساختمان شد. حادثه ای تلخ که در عین حال برای ما هم نشان همدلی و همراهی بود و هم نمادی از اوج فداکاری و ایثار.

آتش نشان‌ها برای خاموش کردن آتش وارد غول آهنی پایتخت شده بودند، آتش نشان‌هایی که ۱۶ تن از آن‌ ها نتوانستند از ساختمان خارج شوند. از فرماندهان ایستگاه‌ها گرفته تا آتش نشان‌هایی که تنها چند سال سابقه حضور در سازمان آتش نشانی را داشتند همه برای کمک به مردم گرفتار در ساختمان پلاسکو حاضر شدند، در نهایت نیز پس از خروج تعداد قابل توجهی از شهروندان از ساختمان پلاسکو، ۱۶ آتش نشان شهید زیر آوار ساختمان ماندند.

عملیات تجسس و آوار برداری برای یافتن پیکر‌های شهدای پلاسکو روز‌ها به طول انجامید و در نهایت با تلاش‌های صورت گرفته شده تمام پیکر‌های آتش نشان‌ها از زیر آوار ساختمان خارج شد.

نخسستین شهید آتش نشان حادثه پلاسکو

طبق آخرین گزارش های ایسنا ” نخستین شهید آتش‌نشانی تهران نیز پس از حادثه پلاسکو “سید احسان جامعی” آتش‌نشان ایستگاه 63 آتش‌نشانی تهران بود که 23 دی 97 در جریان عملیات اطفای حریق یک سوله در جاده خاوران (شهرک صنعتی بهارستان) حین جابه‌جایی تجهیزات بر اثر برخورد نردبان با برق فشار‌قوی دچار برق گرفتگی شدید شد و پس از انتقال به بیمارستان به علت شدت جراحات وارده به شهادت رسید.”

شهدای آتش نشان دفاع مقدس و پلاسکو

گفتنی است که 17 نفر از آتش‌نشانان تهرانی در جریان دوران دفاع مقدس به درجه رفیع شهادت نائل آمدند و 16 نفر از آنها نیز در جریان حادثه پلاسکو (30 دی 95) به شهادت رسیدند.

لینک کوتاه مقاله : https://marook.ir/mag/?p=27030
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.