هوش برون فردی: هنر ارتباط با دیگران و تقویت آن

در مقاله هوش 9 گانه گاردنر درباره مدلی از دسته بندی هوش در کودکان و انسان ها صحبت شد که بر طبق آن هوش را به 9 گونه تقسیم می کرد. یکی از مهم ترین این هوش ها که در دنیای امروز چه برای کودکان و چه بزرگسالان بسیار مهم و حیاتی تلقی می شود، هوش “برون فردی” یا “بین فردی” است. در این مطلب به سراغ کنکاش حول هوش برون فردی، به عنوانی هنری برای ارتباط گرفتن خواهیم رفت.

دنیای فردا دنیای هوش برون فردی است

در دنیای امروز، موفق بودن فقط به مهارت های علمی یا فنی ما بستگی ندارد، بلکه به چگونگی تعامل و ارتباط ما با دیگران نیز بستگی دارد. دنیای فردا هم که دنیای کودکان خواهد بود و امروز باید به فکر آماده بودن آنها برای مواجهه با جهان پیرامونشان باشیم. اینجاست که هوش برون فردی وارد می شود. هوش برون فردی توانایی درک و ارتباط با دیگران است و یکی از هوش های چندگانه ای است که هاوارد گاردنر در نظریه هوش های چندگانه خود به آن اشاره کرد.

یکی از مهم ترین مولفه های هوش برون فردی، ارتباط گرفتن با دیگران است.

هوش برون فردی یا بین فردی بیشتر متوجه ارتباط هر شخص با جهان بیرون و انسان های دیگر است. در عصر ارتباطات و عصر برون گرایی، بهره مندی و تقویت این هوش یکی از مهم ترین دغدغه های هر شخص برای خودش و کودکانش می باشد.

هوش برون فردی چیست؟ (Interpersonal Intelligence)

هوش برون فردی یا بین فردی توانایی درک و ارتباط با دیگران است. در واقع در این هوش بیشتر از بقیه هوش های مدل گاردنر، با دیگر انسان ها درگیر است. آنچه در تعریف هوش برون فردی مهم است شامل توانایی برقراری ارتباط موثر، درک احساسات، انگیزه ها و مقاصد دیگران و نهایتا کار موثر در گروه است. افراد با هوش برون فردی بالا در خواندن احساسات، زبان بدن و حالات چهره افراد عالی هستند. مهارتی مثل مهارت تحلیل افراد هم در این گروه بالاست.

افراد با هوش برون فردی بالا رهبران طبیعی هستند و به راحتی می توانند از طریق مهارت های ارتباطی خود بر دیگران تأثیر بگذارند. آنها در مدیریت روابط و حل تعارض مهارت دارند. آنها همچنین همدل و دلسوز هستند و از آنها به عنوان مراقبان، مشاوران و معلمان عالی تبدیل می شوند. تا همینجا می بینیم که شناخت نبوغ افراد در هوش برون فردی شان، چقدر می تواند در انتخاب مسیر زندگی و شغل حرفه ای شان موثر باشد.

اهمیت هوش برون فردی

در جهان امروز که تنوع عقاید و دیدگاه های انسان به زندگی بیشتر از قبل دیده می شود، طبیعی است که در زندگی روزمره مان انسان هایی را ملاقات کنیم و یا حتی در کنارشان مشغول کار شویم که از نظر بینش به زندگی تفاوت های زیادی داریم. اینجاست که برای ارتباط موثر با این افراد و سازندگی در کنار آنها در قالب یک تیم مسئله مهمی می شود و هوش برون فردی به یک مهارت حیاتی تبدیل خواهد شد. در واقع هوش برون فردی در بسیاری از زمینه های زندگی از جمله روابط شخصی، تحصیلات و محل کار ضروری است.

هوش برون فردی در تحصیلات و کار

در محل کار، افراد با هوش برون فردی بالا می توانند تیم های موثری بسازند، تعارض ها را مدیریت کنند و با موفقیت مذاکره کنند. آنها همچنین می توانند ایده های خود را به طور موثر بفروشند و بر دیگران تأثیر بگذارند. در آموزش، معلمان با هوش بین فردی بالا می توانند با دانش آموزان خود ارتباط برقرار کنند و محیط یادگیری مثبتی ایجاد کنند. در روابط شخصی، افراد با هوش بین فردی بالا می توانند روابط قوی تری ایجاد کنند، ارتباط موثرتری برقرار کنند و نیازها و احساسات دیگران را درک کنند. این منجر به روابط رضایت بخش تر و کیفیت زندگی بهتر می شود.

راهکارهای تقویت هوش برون فردی- 10 راهکار مهم

هوش برون فردی یک توانایی ذاتی نیست بلکه مهارتی است که با تمرین می توان آن را توسعه داد. البته درباره جنبه ذاتی و غیر اکتسابی آن ممکن است با نظر من موافق نباشید اما در اینکه این هوش قابل تقویت است، هیچ شکی نیست. درباره بقیه هوش های مدل گاردنر هم این مسئله صادق است. در اینجا چند راه برای توسعه هوش بین فردی آورده شده است؛

ممکن است شما یک مادر یا پدر باشید که این مقاله را مطالعه می کنید، در این صورت توجه داشته باشید که کمک به کودکان برای درک این راه ها می تواند در تقویت هوش برون فردی کودک شما فعال و موثر باشد. در مقاله مفصل تری به مقوله هوش برون فردی کودکان خواهیم پرداخت.

  1. گوش دادن فعال را تمرین کنید: گوش دادن فعال شامل توجه کامل شما به فردی است که صحبت می کند و به دنبال درک پیام او هستید. همچنین شامل پرسیدن سؤالات روشن و بازتاب آنچه فرد گفته است است. گوش دادن فعال به ایجاد اعتماد و همدلی کمک می کند. زمانی که شما فعال گوش می دهید، ممکن است داخل حرف بقیه بپرید و این اشکالی ندارد.
  2. یادگیری زبان بدن: خواندن زبان بدن یک مهارت ضروری برای درک احساسات و مقاصد دیگران است. مشاهده حالات چهره، حرکات و وضعیت بدن افراد را تمرین کنید و سعی کنید آنچه را که می گویند تفسیر کنید.
  3. همدلی را توسعه دهید: همدلی توانایی درک و به اشتراک گذاشتن احساسات دیگران است. برای ایجاد همدلی، تمرین کنید که خود را به جای دیگران بگذارید و احساس آنها را تصور کنید.
  4. ارتباط موثر را تمرین کنید: ارتباط موثر شامل بیان افکارتان به وضوح و گوش دادن فعال است. همچنین شامل استفاده از ارتباطات غیرکلامی مانند حالات چهره و زبان بدن برای تقویت پیام شما می شود.
  5. ایجاد روابط: ایجاد روابط برای توسعه هوش بین فردی ضروری است. برای شناختن افراد وقت بگذارید و به زندگی و نظرات آنها علاقه نشان دهید.
  6. مدیریت احساسات و تنظیم هیجان: تنظیم هیجانی توانایی مدیریت احساسات خود و پاسخ مناسب به احساسات دیگران است. برای ایجاد نظم عاطفی، تمرکز حواس، تنفس عمیق و سایر تکنیک های آرامش را تمرین کنید.
  7. به دنبال بازخورد باشید: درخواست بازخورد از دیگران می تواند به شما در درک نحوه درک سبک ارتباطی و رفتار شما کمک کند. پذیرای انتقاد سازنده باشید و از آن برای بهبود مهارت های بین فردی خود استفاده کنید.
  8. حل تعارض را تمرین کنید: تعارض بخشی اجتناب ناپذیر از هر رابطه است و توانایی حل تعارض به طور موثر برای توسعه هوش بین فردی بسیار مهم است. گوش دادن فعال، ابراز وجود قاطعانه اما غیر تهاجمی و جستجوی راه حل های برد-برد را تمرین کنید.
  9. شایستگی فرهنگی را بیاموزید: در دنیای چندفرهنگی امروزی، شایستگی فرهنگی برای ارتباط مؤثر و ایجاد روابط ضروری است. فرهنگ ها، آداب و رسوم و سبک های ارتباطی مختلف را بیاموزید و به تفاوت های فرهنگی احترام بگذارید.
  10. داوطلب شدن و شرکت در فعالیت های گروهی: داوطلب شدن و شرکت در فعالیت های گروهی می تواند فرصت هایی را برای تمرین مهارت های بین فردی و ایجاد روابط با دیگران فراهم کند. همچنین می تواند به شما در توسعه مهارت های رهبری و یادگیری نحوه کار موثر در تیم کمک کند.

هوش برون فردی، یک مهارت ارزشمند

هوش بین فردی یک مهارت ارزشمند است که می تواند به ما در موفقیت در تمام زمینه های زندگی کمک کند. با توسعه مهارت‌های گوش دادن فعال، یادگیری خواندن زبان بدن، ایجاد همدلی، تمرین ارتباط مؤثر، توسعه تنظیم هیجانی، جستجوی بازخورد، تمرین حل تعارض، یادگیری شایستگی فرهنگی، و داوطلب شدن و شرکت در فعالیت‌های گروهی، می‌توانیم هوش بین فردی خود را بهبود بخشیده و بسازیم.

لینک کوتاه مقاله : https://marook.ir/mag/?p=27719
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.