معرفی انیمیشن بچه زرنگ

انیمیشن بچه زرنگ یک انیمیشن ایرانی بلند به تهیه کنندگی حامد جعفری با انیمیشن‌های فیلشاه و شاهزاده روم است، که در جشنواره فیلم فجر 1401 اکران شده است. این انیمیشن ایرانی که 2 سال از زمان پایان تدوین آن می‌گذرد، اولین انیمیشن بلند کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به شمار می‌آید.

انیمیشن بچه زرنگ
  • نام اثر: بچه زرنگ
  • سال انتشار: بهمن ۱۴۰۱
  • کارگردان: هادی محمدیان، بهنود نکویی، محمدجواد جنتی
  • تهیه کننده: حامد جعفری
  • ژانر: فانتزی، ماجراجویی
  • زبان: فارسی
  • هزینه فیلم:
  • فروش گیشه:

داستان انیمیشن بچه زرنگ

انیمیشن بچه زرنگ داستان کودکی است که به دنبال قهرمان بودن است و قهرمان بازی‌اش باعث ایجاد دردسرهایی برای خود و دیگران می‌شود. این دردسرها این بار گریبان‌گیر گونه ای از حیوانات می‌شود که آخرین گونه از نوع خودشان و نسل منقرض شده‌شان هستند. محسن همان بچه زرنگ، پسری بازیگوش که می‌تواند با حیوانات صحبت کند و همین قدرت باعث شده تا به دنبال نجات جنگل و حیوانات از دست شکارچیان باشد.

در خلاصه روایت شده از سایت کانون پرورش فکری داستان بچه زرنگ اینگونه آمده: «محسن پسربچه‌ای است که عاشق ابرقهرمان‌های فیلم‌هاست و همیشه تلاش می‌کند تا با وسایل ابرقهرمانی‌اش به هرکس و هر چیزی کمک کند. اما در یک اتفاق نادر، محسن با حیوانی مواجه می‌شود که از گونه حیوانات منقرض شده ایران است. محسن تصمیم می‌گیرد تا به آن حیوان هم کمک کرده و او را به زادگاهش بازگرداند، اما سفر به دلِ جنگل، نبرد با شکارچیان و رویارویی با حیوانات منقرض‌شده دیگر، شروع یک ماجرای پیچیده برای خلق قهرمان بچه زرنگ و همان محسن است.»

ویژگی‌های انیمیشن بچه زرنگ

ویژگی‌های بصری و نمایشی این انیمیشن ایرانی آن را به یکی از جذاب‌ترین انیمیشن‌های ساخته شده در ایران تبدیل کرده تا جایی‌که بسیاری از منتقدان، این اثر انیمیشنی ایرانی را، چیزی کمتر از انیمشین‌های هالیوودی در تکنیک و فرم محتوا نمی‌دانند و به تمجید و تعریف از سومین انیمیشن منتشر شده در سال 1401 پرداخته‌اند.

در بحث کیفیت و ویژگی‌های این انیمشین ایرانی پرستو علی‌عسگرنجاد فعال رسانه معتقد است:

“اگر نشانگان ایرانی در انیمیشن موجود نبود، شاید مخاطبان متوجه نمی‌شدند که «بچه زرنگ» اثر ایرانی است. از نظر تکنیک هم می‌توان گفت این انیمیشن چیزی از انیمیشن‌های روز دنیا کم ندارد.”

برنامه تلوزیونی نقد سینما

همچنین سایت کدومو که به عنوان ساختار ارزیابی محتوای تصویری برای کودکان و نوجوانان است درباره انیمیشن بچه زرنگ اینگونه به خانواده‌ها دیدنش را پیشنهاد می‌دهد:
انیمیشنی شاد و کودکانه که در آن زندگی محسن را می‌بینیم که تحت تاثیر ابر قهرمانان قرار گرفته و لقب بچه زرنگ را برای خود انتخاب کرده و قصد دارد تا کار بزرگی برای جنگل و حیوانات آن، انجام دهد. الگوهای مثبتی در این انیمیشن وجود دارند و پیام‌های مناسبی مثل، همکاری، کمک به حیوانات، تکیه بر توانایی‌ها و توکل برخدا، را به نمایش می‌گذارند. باتوجه به پایین‌بودن معیار خشونت و ترس، بچه زرنگ برای تماشا در جمع خانوادگی منعی ندارد.

در بازه زمانی دهه فجر و همزمان با جشنواره فیلم فجر 1401 بهترین زمان برای تماشای این انیمیشن ایرانی است و می‌تواند لحظات شاد و نشاط‌آور برای شما و خانواده رقم بزند.

به گفته حامد جعفری تهیه کننده این انیمیشن، بچه زرنگ هزینه یک میلیون دلاری برای تولید داشته و دو نسخه از این انیمیشن برای نمایش در کشورهای اسلامی و غیراسلامی تهیه شده تا بتواند همزمان در دیگر کشورها نیز به نمایش درآمده و از بازار خارجی نیز سهمی داشته باشد.

نمایش انیمیشن بچه زرنگ در جشنواره فیلم فجر و استقبال خانواده‌ها و کودکان از این اثر انیمیشنی در جشنواره فیلم فجر می‌تواند به برنده شدن جوائز متعدد ختم شده و استقبال از این انیمیشن در نمایش عمومی پس از جشنواره را دوچندان کند.

معرفی انیمیشن بچه زرنگ اولین انیمیشن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
معرفی انیمیشن بچه زرنگ اولین انیمیشن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

سازندگان بچه زرنگ

کار ساخت انیمیشن ایرانی بچه زرنگ به تهیه کنندگی حامد جعفری، نویسندگی و کارگردانی هادی محمدیان از اواخر سال 1397 آغاز شد و پس از مدّتی هادی محمدیان از کارگردانی این انیمیشن به دلایل شخصی کناره گیری کرد و بهنود نکویی و محمدجواد جنتی کارگردانی این اثر انیمیشنی جذاب را ادامه دادند.

در 6 ام مهر 1399 کانون پرورش فکری اعلام کرد کار تدوین این انیمیشن به پایان رسیده و پس از آن بحث دوبله نیز تا 9 دی همان سال خاتمه یافت. پس از آن با همه‌گیری بیماری کرونا، اکران و انتشار این انیمیشن با تعویق مواجه شد.

تجربه کاری تیم حامد جعفری و هادی محمدیان در ساخت انیمیشن‌های فیلشاه و شاهزاده روم باعث شده تا کار سوم این دو، تجربه‌ای جذاب، شاد و هیجان‌انگیز در انیمیشن ایران رقم بخورد.

لینک کوتاه مقاله : https://marook.ir/mag/?p=27423
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.