نقد و بررسی انیمیشن فیلشاه

انیمیشن فیلشاه، یک انیمیشن شاد و کودکانه است که یکی از داستان های قرآن را در بستری از اتفاقات جذاب و با مزه روایت می کند. این انیمیشن روایتگر داستان لشکرکشی سپاه ابرهه به شهر مکه برای تخریب کعبه است که به داستان اصحاب فیل هم مشهور است. این داستان که نبرد بین حق و باطل است به خوبی این نبرد را در بستری از زندگی حیوانات به نمایش می کشد.

  • نام اثر: فیلشاه
  • سال انتشار: 1397 – 2017
  • رده سنی: +5 سال
  • نویسنده: محمدباقر مفیدی‌کیا – هادی محمدیان – محمدعلی رمضان‌پور
  • کارگردان: هادی محمدیان
  • ژانر: کمدی، فانتزی
  • هزینه فیلم: حدود 3 میلیارد تومان
  • فروش گیشه: حدود 7 میلیارد تومان

داستان انیمیشن فیلشاه

داستان انیمیشن فیلشاه از تولد فرزند فیلی به اسم «فیلشاه» شروع می شود رئیس گله است. انتظار می رود که این فرزند او بتواند به عنوان جانشین فیلشاه، رئیس جدید گله شود اما این بچه فیل تپل، بسیار دست و پا چلفتی تر از آن است که بتواند از پس این کار برآید و معمولا به عنوان یک فیل خرابکار شناخته می شود. این فیل که «شادفیل» نام دارد بزرگ شده و به سن جوانی می رسد. او بعد از طی دوران کودکی‌­اش توسط لشکریان «ابرهه» از خانواده­‌اش جدا می­‌شود و به شهر صبا فرستاده می‌­شود تا به ساختِ بت‌خانه‌­ی ابرهه بپردازد.

شرایط برای شادفیل خیلی خوب پیش نمی رود. پس از اتفاقاتی نتیجه آن تخریب بت خانه بزرگ ابرهه در شهر صبا می شود، شادفیل زندانی می شود تا خوراک شیر و ببر های پادشاه ستمگر شود. اما مریم شخصیتی است که با کمک به شادفیل باعث می شود او از این اتفاق وحشتناک جان سالم به در ببرد و با شجاعتی که از خود نشان می دهد، نزد ابرهه جایگاه ویژه ای پیدا می کند. ابرهه اما دل خوشی از فیل خرابکار ندارد پس تصمیم می گیرد برای لشکرکشی بزرگ به سمت مکه از شادفیل استفاده کند. باقی ماجرا را می توانید با تماشای انیمیشن فیلشاه دنبال کنید.

شخصیت های انیمیشن فیلشاه

شادفیل

فرزند فیلشاه و نقش اصلی انیمیشن که در ابتدا قرار است جانشین رئیس گله باشد. اما این فیل تپل و دست و پا چلفتی توانایی این کار را ندارد و به اجبار ابرهه پادشاه ظالم سرزمین صبا برای ساخت بت خانه بزرگ به شهر صبا فرستاده می شود.

ابرهه

پادشاه ظالم و مستبد سرزمین صبا است که در قرآن داستان نقشه های او برای نابودی شهر مکه با حمله توسط لشکری از فیل ها آمده است. او شادفیل را که دل خوشی از او ندارد را همراه این لشکر به سمت مکه می فرستد.

مافیل و پافیل

این دو فیل مادر (مافیل) و پدر (پافیل)شخصیت اصلی داستان یعنی شادفیل هستند که برخلاف خرابکاری های شادفیل، او را بسیار دوست دارند و به او محبت می کنند.

مریم

مریم دختر بچه ای بسیار مهربان و خوش قلب است که در یکی از حساس ترین موقعیت های فیلم، به شادفیل کمک می کند تا بتواند از سرنوشتی که در انتظارش است فرار کند تا توسط شیر و ببر ابرهه خورده نشود.

نقاط قوت و ضعف انیمیشن فیلشاه

در این بخش از مقاله به بررسی نقاط قوت و ضعف انیمیشن ایرانی فیلشاه خواهیم پرداخت.

نقاط قوت انیمشین فیلشاه

  • طراحی گرافیکی و جلوه های بصری: نقطه قوت دیگر انیمیشن ایرانی فیلشاه استفاده از صداپیشگان مناسب برای تولید این انیمیشن است که کیفیت این انیمیشن را بسیار بالابرده است. استفاده از صداپیشگان حرفه‌ای همچون بهرام زند، زهره شکوفنده، ناصر طهماسب و بهمن هاشمی (به جای استفاده از بازیگران سینمایی که معمولا برای تبلیغ بیشتر اثر بکارگرفته می شوند ولی از کیفیت آن می کاهند) باعث جذابیت هرچه بیشتر انیمیشن فیلشاه شده است.
  • استفاده از صداپیشگان حرفه و باتجربه: نقطه قوت دیگر انیمیشن ایرانی فیلشاه استفاده از صداپیشگان مناسب برای تولید این انیمیشن است که کیفیت این انیمیشن را بسیار بالابرده است. استفاده از صداپیشگان حرفه‌ای همچون بهرام زند، زهره شکوفنده، ناصر طهماسب و بهمن هاشمی (به جای استفاده از بازیگران سینمایی که معمولا برای تبلیغ بیشتر اثر بکارگرفته می شوند ولی از کیفیت آن می کاهند) باعث جذابیت هرچه بیشتر انیمیشن فیلشاه شده است.

نقاط ضعف انیمیشن فیلشاه

انیمیشن فیلشاه با اینکه از نظر ساخت کیفیت مناسبی دارد، اما مانند هر ساخته دیگری دارای ضعف هایی است که از چشم بیننده دور نمی ماند. البته که وجود نقاط ضعف بیانگر این نیست که ما با یک انیمیشن بد مواجه هستیم؛ بلکه نشان دهنده سطح خواسته های بیننده هایی است که این انیمیشن را تماشا می کنند. از جمله این نقاط ضعف می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فیلمنامه متوسط: یکی از ضعف هایی که در بیشتر انیمیشن های ایرانی دیده می شود، نامناسب بودن فیلمنامه و سبک روایت آن است. با اینکه در فیلشاه سعی شده داستانی از قرآن به شیوه مورد علاقه کودک و در بستری از اتفاقات فانتزی نقل شود، اما باز هم مشکلاتی در فیلمنامه دیده می شود که البته قابل صرف نظر کردن است.
  • موسیقی نه چندان مناسب: با اینکه ساخت موسیقی این انیمیشن کار ستار اورکی آهنگساز شناخته شده سینمای ایران است (که سابقه همکاری با اصغر فرهادی را دارد) اما موسیقی خیلی مناسب حال و هوای داستان این انیمیشن نیست.
  • افکت های صوتی: مشکل دیگر این انیمیشن، افکت های صوتی است. در سکانس هایی از انیمیشن اتفاقاتی می افتد اما صدای مناسبی برای آن انتخاب نشده و باعث می شود مخاطب خیلی نتواند احساس پشت آن صحنه را درک کند.

جمع بندی

انیمیشن فیلشاه، به عنوان یک انیمیشن ایرانی از کیفیت ساخت خوبی برخوردار است و داستان جالبی از قرآن را به شیوه فانتزی روایت می کند که در نوع خود یک کار جدید به حساب می آید. استفاده از صداپیشگان حرفه ای و اسم گذاری شخصیت ها را می توان نقطه قوت این اثر در برابر موسیقی ضعیف آن دانست. با اینکه ضعف هایی در بخش فیلمنامه و افکت های صوتی این انیمیشن دیده می شود، اما این اثر آنچنان خوش ساخت است که ارزش تماشا کردن را دارد.

لینک کوتاه مقاله : https://marook.ir/mag/?p=27491
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.