چگونه با کودک خود کتاب بخوانیم؟

مطالعه کتاب با کودک یکی از کارهایی است که نیازمند رعایت نکات آن توسط والدین و مربیان می باشد همانطور که هر فعالیتی اصول خاص خود را دارد که هنگام انجام آن لازم است که رعایت شوند. خواندن با صدای بلند یک فعالیت لذت بخش است که هم والدین و هم فرزندان می توانند از آن لذت ببرند. علاوه بر این، این فعالیتی است که معلمان آن را برآورده می کنند و باید به طور منظم آن را چه در مدرسه و چه در خانه تقویت کنند.

چگونه والدین می توانند با فرزند خود مطالعه کنند؟

اگر با فرزندتان در خانه مطالعه می کنید، در این صورت در حال تکمیل آموخته های او در کلاس و همچنین حمایت انفرادی اضافی از آنها هستید که کلاس نمی تواند ارائه کند. برای داشتن جلسات مطالعه موفق و موثر، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • از جوانی شروع کنید؛ حتی در دوران نوزادی، کودک می تواند به تصاویر نگاه کند و به صدای شما گوش دهد. با صدای بلند برای فرزندتان بخوانید و به تصاویر موجود در صفحه اشاره کنید و نام اشیایی که ظاهر می شود را بگویید. این کار دو منبع اطلاعاتی را برای کودک شما فراهم می کند: درک اشیاء دنیای واقعی و درک اهمیت زبان. حتی زمانی که فرزندتان می تواند به تنهایی بخواند، شما باید برای تمرین با صدای بلند با هم بخوانید.
  • آن را بخشی از کارهای روزمره خود قرار دهید؛ تمام تلاش خود را کنید که هر روز برای فرزندتان بخوانید و آن را ثابت نگه دارید. این را در برنامه روزانه خود و فرزندتان بگنجانید تا زمانی که به اندازه مسواک زدن آنها، تبدیل به یک عادت شود. با این حال، سعی کنید اگر یک روز را از دست دادید ناامید نشوید – فقط در صورت داشتن زمان، برنامه روتین خود را به حالت عادی برگردانید.
  • متنوع پیش بروید؛ سعی کنید کتاب هایی را که برای فرزندتان می خوانید تا حد امکان متفاوت کنید. این کار چشمان آنها را به روی طیفی از جهان‌ها، فرهنگ‌ها و شخصیت‌های مختلف باز می‌کند و به تخیل آنها اجازه می‌دهد تا گسترش یابد و شکوفا شود.
  • صبور باشید؛ گاهی اوقات می‌توانیم فراموش کنیم که در آن سن و سال چگونه بودیم. ما به عنوان یک بزرگسال مطالعه را امری بدیهی می دانیم، اما وقتی به یاد می آوریم که کودک هنوز چقدر چیزها را نمی داند، صبور بودن با کودک آسان تر است. به عنوان مثال، چگونه یک کودک می‌داند که از راست به چپ بخواند تا زمانی که به کلمات اشاره کنید؟! چگونه می توانند بدانند که هر خط خطی در صفحه نشان دهنده یک کلمه است؟! وقت بگذارید و اگر متوجه نشدند صبور باشید.
  • بحث را دنبال کنید؛ پس از پایان خواندن داستان برای فرزندتان، سعی کنید آن را ادامه دهید. بسته به سن، می توانید از آنها در مورد مطالبی که به تازگی خوانده اند سؤال کنید. به عنوان مثال، “آیا از آن داستان لذت بردید؟”، “شخصیت مورد علاقه شما چه کسی بود؟” یا “به نظر شما چرا شاهزاده در پایان خوشحال بود؟” با این حال، احساس نکنید که این برای تک تک داستان هایی که می خوانید ضروری است. اگر کودک شما از کتاب لذت می برد، به هر حال حتی بدون مکالمه، به خواندن علاقه پیدا می کند.

چگونه معلمان می توانند به مطالعه تشویق کنند؟

اگر معلم هستید، احتمالاً خواندن برای کلاستان در اولویت دوم خواهد بود. با این حال، ممکن است کودکان خاصی در کلاس شما باشند که فقط در مدرسه و نه در خانه فرصت مطالعه داشته باشند. این می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، با این حال، سعی کنید اهمیت مطالعه با فرزندشان را با والدین خود در میان بگذارید. برای انجام این کار، می توانید:

انتشار خبرنامه؛ می‌توانید یک خبرنامه دو هفته‌ای یا ماهانه بسازید که جزئیات مطالبی را که کلاس شما در آن دو هفته یا ماه خوانده و چرا خوانده است، ایجاد کنید. سپس، بگویید چگونه والدین می توانند موضوع خواندن انتخابی را در خانه ادامه دهند. به عنوان مثال، اگر در آن دو هفته در کلاس خود در حال مطالعه داستان های علمی تخیلی بوده اید، می توانید پیشنهاداتی برای سایر کتاب های علمی تخیلی که والدین می توانند در خانه بخوانند، ارائه دهید.

یک باشگاه کتاب راه اندازی کنید؛ اگر وقت دارید، می توانید یک باشگاه کتاب با کلاس خود یا در سراسر مدرسه راه اندازی کنید. به عنوان بخشی از کار، می توانید کتابی را در هفته یا ماه پیشنهاد دهید که کودکان باید در خانه بخوانند. سپس، با برگزاری جلسات منظم، درک و تعامل آنها با آن کتاب را بررسی کنید.

بچه ها را درگیر کنید؛ به دانش آموزان خود بفهمانید که مطالعه ارزشمند و سرگرم کننده است. از دانش آموزان کلاس خود بخواهید پوسترهایی تهیه کنند که دیگران را تشویق به خواندن کند یا نمایشگری ایجاد کند که در آن هر دانش آموز بتواند بنویسد کتاب مورد علاقه اش چیست و چرا. انجام این کار به پرورش عشق به مطالعه در آنها کمک می کند که آنها را به مطالعه در خانه تشویق می کند.

با مثال هدایت و رهبری کنید؛ به دانش آموزان خود اطلاع دهید که مطالعه می کنید و از آن لذت می برید. با آنها در مورد کتابی که اخیرا مطالعه کرده اید یا کتاب مورد علاقه خود صحبت کنید. همچنین می‌توانید زمانی که دانش‌آموزانتان در سکوت مطالعه می‌کنند، خودتان کتاب بخوانید. این به انگیزه دانش‌آموزان برای خواندن خودشان کمک می‌کند. در نهایت، این موضوع را به والدین اطلاع دهید و از آنها بخواهید که کاری مشابه در خانه انجام دهند.

خواندن یک فعالیت قدرتمند، رضایت بخش و با ارزش است. یک کتاب نه تنها به عنوان یک آرامش و یک دوست عمل می کند، بلکه به عنوان یک معلم نیز عمل می کند و می تواند همه چیز درباره خودشان، دنیایشان و فرهنگ های درون آن را، به کودکان بیاموزد. کتابخوانی با کودکان فواید بی شماری دارد و چیزی است که همه والدین و معلمان باید به آن تشویق کنند.

برای مطالعه مطالب مرتبط اینجا کلیک کنید.

برای مطالعات بیشتر به منبع مقاله رجوع کنید.

کتاب های پیشنهادی ما:

لینک کوتاه مقاله : https://marook.ir/mag/?p=26930
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.