انیمیشن مل مل – فراتر از یک کاراکتر تلویزیونی

انیمیشن مل مل، یک مجموعهٔ تلویزیونی برای مخاطب کودک و خردسال می باشد که به صورت زنده از شبکه رسمی نهال پخش می شود. این برنامه جذاب و پر طرفدار تلویزیونی توسط فاطمه امینی برای کودکان ۶ تا ۸ سال اجرا می‌شود که از سال 1388 راه افتاده است. طولی نکشی که شخصیت مل مل به یک کاراکتر محبوب برای کودکان تبدیل شود و اقلام جانبی زیادی مرتبط با این شخصیت تولید و عرضه شدند.

انیمیشن مل مل
  • نام اثر: مل مل
  • سال انتشار: 1388
  • رده سنی: +6 سال
  • تهیه کننده: محمود سلامیان
  • ژانر: برنامه تلویزیونی، کمدی
  • مجری: فاطمه امینی
  • زبان: فارسی
  • تولید کننده: صدا سیما

تاریخچه انیمیشن مل مل- مل مل کیست؟

برنامه های عروسکی همیشه برایمان جذاب بوده است. مل مل یک کاراکتر عروسکی دوست داشتنی ست که همه ی ما برنامه های او را از تلویزیون تماشا کرده ایم. او همراه گلی و ننه نقلی، به آموزش مهارت های زندگی به کودکان می پردازد.

نخستین قسمت انیمیشن مل مل در سال ۱۳۸۸ از شبکهٔ ۲ سیما پخش شد. پخش آن از این شبکه تا سال ۱۳۹۱ ادامه داشت. پس از آن نیز از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳ از شبکه جهانی جام جم، و از اسفند ۱۳۹۵ از شبکهٔ نهال پخش می‌شود.

تولید و اجرای انیمیشن مل مل

از سال ۱۳۸۸ مجری‌گری این برنامه بر عهدهٔ حسین اکبری و فرشاد حسن پور بوده است. پس از آن و از سال ۱۳۹۰ علی مرادی فرشاد حسن پور مجری این برنامه بود و از سال ۱۳۹۱ تاکنون نیز فاطمه امینی مجری‌گری این برنامه را بر عهده داشته‌است.

قبل از شیوع ویروس کرونا این برنامه با حضور کودکان و همراهی آن ها برگزار می شد اما بعد از شیوع کرونا تنها مجری و شخصیت مل مل برنامه را اجرا می کردند.

شخصیت های انیمیشن مل مل

شخصیت های عروسکی که در برنامه یا انیمیشن مل‌مل حضور دارند شامل خود مل مل، بزرگ آقا و بزباش می باشند. عروسک مل‌مل یک بره است که ابتدا برای حضور در برنامهٔ عصر بخیر بچه‌ها در سال ۱۳۸۸ ساخته شد، اما در پی استقبال مخاطبان، این برنامه به‌عنوان برنامهٔ اختصاصی این عروسک ساخته شد.

رویکرد های سرگرم آموزی در تولید انیمیشن مل مل

به گزارش تسنیم در مصاحبه ای با مدیر شبکه کودک در سال 1397 به این نکته که انیمیشن هایی مثل مل مل که کودکان با شخصیت های آن ها ارتباطات عمیقی می گیرند، می توانند در رشد و تربیت آن ها موثر باشند. این مفهوم که با عنوان “سرگرم آموزی” یا “بازی آموزی” شناخته می شود می تواند تاثیر جدی ای بر شکل گیری شخصیت کودک داشته باشد.

سرگرم آموزی خود یک مفهوم مستقل است که به معنای استفاده از بازی و ابزار های مختلف بازی محور برای انتقال محتوا می باشد. هدف سرگرم آموزی این است که یادگیری را برای افراد در هر سنی جذاب‌تر، تعاملی‌تر و لذت‌بخش‌تر کند.

محصولات جانبی انیمیشن و شخصیت مل مل

در سالهای اخیر محصولات کاراکتر محور در بین محصولات و اقلامی که جزو اقلام فرهنگی به حساب می آیند، جای خودش را پیدا کرده است. اقلامی که از لوازم التحریر و نوشت افزار شروع می شوند و تا ابزار سرگرمی و آموزشی هم می روند. نمونه های خارجی این نوع از محصولات به وفور در بازار جهانی یافت می شود. از دفاتر مرد عنکبوتی گرفته تا لباس های مبدل بتمن و سوپر من.

در بین این محصولات، محصولات شخصیت کارتونی مل مل هم توانسته قسمت خوبی از بازار را به خود اخصاص دهد. آرشیو کاملی از این محصولات، شامل لوازم تحریر، نوشت افزار و اسباب بازی را می توانید در فروشگاه ماروک پیدا کنید.

لینک کوتاه مقاله : https://marook.ir/mag/?p=19726
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.