10 فایده نقاشی برای کودک | نقاشی و رشد کودک

مزایای باورنکردنی بسیاری از نقاشی برای کودکان وجود دارد که باعث می شود این هنر بسیار بیشتر از یک سرگرمی رنگارنگ برای کودکان باشد. قرار است در این مقاله به بررسی نقاشی و رشد کودک بپردازیم. کودکان در حین شرکت در این فعالیت لذت بخش، بسیاری از توانایی های شکوفایی را تقویت می کنند، زیرا نقاشی فواید اجتماعی، عاطفی، جسمی و فکری بسیاری دارد.

نقاشی و رشد کودک پیش از ورود به مدرسه

هنگام نقاشی عضلات مختلفی درگیر می شوند که باعث تقویت عضلات در انجام اعمال ارادی می شود.

رابطه نقاشی و رشد کودک را نباید نادیده گرفت. برخی از مزایایی که کودکان خردسال هنگام آزمایش رنگ‌ها به دست می‌آورند، احتمالاً آشکار است، مانند تمرین کنترل دست‌ها و و پیاده سازی افکار کودکانه در قالب رنگ ها و طرح ها که همگی از جمله کارهایی است که کودکان هنگام نقاشی کردن بروز می دهند. با این حال، بسیاری از مزایای هنر و نقاشی کودکان ممکن است کمی پنهان تر باشد. در عین حال تاثیرات جدی ای روی کودکان دارد که قرار است درباره شان صحبت کنیم.

یک نکته مهم قبل از ذکر 10 فایده نقاشی برای کودک، این است که بدانید، نقاشی رابطه مستقیمی با تخیل کودک دارد. از این رو شما باید توجه کنید که در عین حال که نباید محدودیت هایی برای نقاشی های کودکان داشته باشید و اجازه دهید آنها تا جایی که می توانند خلاق و پویا باشند، باید حواستان باشد محتوایی که کودکان قرار است از آنها ایده نقاشی هایشان را بگیرند، مبتنی بر چیزهایی باشد که ارزش های انسانی را به رسمیت می شناسد.

1. تقویت کنترل اختیاری ماهیچه های دست

زمانی که کودکان با ابزارهای مختلفی شروع به نقاشی کردن می کنند، حرکت دست ها و ماهیچه های مختلف دست و بدن را می توان به نوعی یک ورزش درنظر گرفت که باعث تقویت عضلات دست و انگشتان می شود؛ به طوریکه کودک به طور واضح تفاوت هایی بین دست تخصصی (دستی که با آن می نویسد و یا به صورت غیر ارادی کارهایش را انجام می دهد) و دست غیر تخصصی خود اخساس می کند. این برای یادگیری در دست گرفتن مداد و خودکار هنگام نوشتن در مدرسه و همچنین برای ورق زدن کتاب ها در حین خواندن بسیار مهم است.

2. تقویت مهارت های حرکتی کودک

مهارت‌های حرکتی درشت شامل ماهیچه‌های بزرگ‌تر بدن می‌شود که در حین نقاشی کودکان نیز به عمل می‌آیند. برخی از انواع نقاشی، مانند آنهایی که از سطح وسیعی برای رنگ آمیزی استفاده می کنند (دیوار، سنگفرش، ورق کاغذ بزرگ) یا از ابزارهای نقاشی بزرگ مانند قلم مو های بزرگ و یا رنگ انگشتی برای نقاشی بهره می برند، تمرینات خوبی برای تقویت کنترل بر عضلات بزرگتر در بدن کودکان هستند.

3. هماهنگی چشم و دست

هماهنگی چشم و دست به این معنی است که کودک اطلاعاتی را که از طریق دیدن بدست می آورد را بتواند به سرعت تحلیل کرده و با دست و یا دیگر عضلات خود شروع به پیاده سازی ایده های خود در قالب نقاشی و یا هر چیز دیگری بکند. یادگیری کنترل قلم موها و سایر ابزارهای نقاشی یک راه عالی برای به دست آوردن هماهنگی بین چشم و دست است که این نه تنها باعث تقویت مهارت نقاشی کودک می شود بلکه باعث تقویت قدرت تجزیه و تحلیل و واکنش سریع هم می شود.

4. ادراک بصری (فهم تصویری)

ادراک بصری زمانی اتفاق می افتد که مغز انسان بتواند چیزهایی را که مشاهده کرده است درک کند. نقاشی ممکن است به چند روش مختلف باعث رشد ادراک بصری کودکان شود، به عنوان مثال:

  • نقاشی (کپی کردن) از روی عکس یا تصویری که در نزدیکی کودک قرار دارد و آن را می بیند
  • تکمیل تصاویر نیمه نقاشی شده
  • کشیدن شکل های مختلف با استفاده از انگشتان دست
  • نقاشی در یک چارچوب و مرز تعیین شده بر روی کاغذ

5. ادراک محیطی (توجه به محیط اطراف)

این مهارت که گاهی به عنوان ادراک بصری – فضایی یا توجه دیداری – فضایی نیز شناخته می شود، این توانایی تجسم اشکال انتزاعی در ذهن کودک است. این مهارت ها برای فعالیت های آینده در ریاضیات، فناوری، علوم، مهندسی و هنرهای تجسمی مهم هستند. این مهارت قبل از شروع یک نقاشی، زمانی که هنرمندان جوان معمولاً طرح را در ذهن خود تصور می کنند، و حتی زمانی که تصویر را به این طرف و آن طرف می چرخانند، تمرین می شود.

6. خلاقیت کودک

بچه های جوان مایلند از فرصتی برای هنر خود استفاده کنند و در مورد محصول نهایی نگران نباشند. وقتی بزرگسالان از دادن راهنمایی یا نقاشی های مثال زدنی به کودکان اجتناب می کنند، نقاشی روشی عالی برای آن ها ارائه می دهد تا خلاقیت خود را بدون نگرانی درباره اینکه دیگران درباره شاهکارهای خود چه فکر می کنند، تمرین کنند. کودکان می توانند هر آنچه را که می خواهند خلق کنند و در معرض ازمایش قرار دهند. درواقع نقاشی برای کودک ابزاری است که بتواند هر آنچه را که در ذهن دارد پیاده سازی کند.

7. توانایی در بیان سالم احساسات

بچه ها اغلب کلماتی برای آنچه در ذهن و قلبشان است را نمی شناسند. نقاشی راهی برای بیان احساسات خود از طریق استفاده از رنگ‌ها، خطوط، شکل‌ها و بافت‌ها، حتی با ایجاد آشفتگی به آنها ارائه می‌دهد. نقاشی برای کودکان مضطرب، ناامید یا نگران نیز یک فعالیت کاملا آرام بخش است.

8. قدردانی از هنر

پس از آشنایی و مشاهده آثار هنرمندان مشهور، کودکان می‌توانند همین سبک را در نقاشی‌های خود امتحان کنند. بچه ها همچنین یاد می گیرند که از هنر همسالان خود قدردانی کنند و توسط بزرگسالان در ارائه بازخورد مثبت به یکدیگر راهنمایی می شوند.

9. مهارت های مقدماتی برای نوشتن

بچه ها با نقاشی کردن با نحوه در دست گرفتن قلم و مداد آشنا شده، دست تخصصی خود را برای نوشتن می شناسند. همچنین مهارت های لازم برای کشیدن شکل های مختلف را بدست می آورند و می توانند با کشیدن خطوط صاف و خم ها تمرین خوبی برای نوشتن حروف در آینده داشته باشند.

10. مهارت های برنامه ریزی

نقاشی به کودکان این فرصت را می دهد تا برنامه ریزی کنند که از چه رنگ ها و ابزارهایی در پروژه های خود استفاده کنند. همانطور که شروع می کنند، آنها همچنین برنامه ریزی می کنند که چه چیزی را می خواهند نشان دهند، اشکال مختلف در کجا باید در عکس هایشان قرار گیرند و از چه رنگ هایی استفاده کنند. بچه‌ها می‌توانند روی تکه‌های کاغذ نمونه‌هایی از طرح‌های خود بکشند و حتی ترکیب رنگ‌ها را امتحان کنند.

جمع بندی

نقاشی ابزاری برای بروز احساسات و درک های کودکان پیرامون محیط، ارتباطات و چیز هایی است که مشاهده می کنند، است. رابطه مهم نقاشی و رشد کودک بر کسی پوشیده نیست و امروزه بسیاری از خانواده ها این امکان را برای کودک خود فراهم می کنند تا هر آنچه را که می خواهند بکشند. تاثیری که نقاشی بر خلاقیت کودک هم دارد بر کسی پوشیده نیست و باعث شکوفایی استعدادهای انتزاعی کودک می شود.

کد تخفیف اختصاصی خرید دفتر نقاشی از ماروک

میدونستی برای تویی که این پست رو میخونی، کد تخفیف ویژه برای خرید دفتر نقاشی در نظر گرفتیم ؟

اول محصولاتت رو انتخاب کن و بعد روی دکمه دریافت کد تخفیف کلیک کن

لینک کوتاه مقاله : https://marook.ir/mag/?p=24494
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.